28 februari 2015

Geen schijnveiligheid verkopen

Er is de laatste tijd veel gesproken over het schoolzwemmen. Dat is steeds gezien als een bezuinigingsmaatregel, maar er zit meer aan vast. We willen als PvdA juist de veiligheid verbeteren. Welk kind zal volgens u veiliger kunnen zwemmen: een kind dat enkele malen schoolzwemmen heeft gehad en watervrees vrij is, of een kind dat een zwemdiploma heeft gehaald? Wij kiezen voor het laatste en daar is ons beleid op gericht. We hebben in ons kleine Doesburg via het onderwijs elk kind in beeld. We kunnen als gemeente zien welk kind wel en niet zwemdiploma’s halen. We weten dus ook hoeveel kinderen er geen diploma halen die schoolzwemmen hebben gehad. Dat waren er in het vorige schooljaar 2! Daar is dus vrij gemakkelijk wat aan te doen en hoeft dit geen €27.000 te kosten.
Het PvdA beleid is dus gericht op het behalen van een zwemdiploma, dit heeft vele voordelen:

– Het is veiliger dan het beleid dat gericht is op schoolzwemmen, daar blijven kinderen over die niet kunnen zwemmen!
– Het is stukken goedkoper, er worden heel wat busreisjes uitgespaard.
– Het belast het onderwijs minder, leerkrachten zijn erg blij als ze wat meer tijd hebben voor onderwijs doelen.

Wij gaan als PvdA niet mee in de campagne van schijnveiligheid. De oppositie zegt met hun pleidooi voor schoolzwemmen voor veiligheid op te komen, maar verkopen een beleid dat minder veiligheid zal realiseren. Dat is gewoon niet goed genoeg en geeft een verkeerde voorstelling van zaken.
Wij gaan voor echte veiligheid en regelen dat ook!

Wethouder PvdA